Kinderen

Groeien is niet altijd even makkelijk.

Prikkels, verplichtingen, gebeurtenissen. Het kan zorgen voor een opstapeling van moeilijke gevoelens, lichamelijke klachten of veranderend gedrag. Misschien heb je al veel wegen bewandeld, misschien is je zoektocht pas net begonnen.

Zelfsaam biedt psychomotorische therapie aan kinderen met lichte en complexere uitdagingen.

"Ik vind het fijn dat ik veel heb geleerd"

En dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen. En ook beter voor mezelf kan opkomen. Doordat we leuke spellen doen ging het ook heel snel. Jody is een dikke tip, ze kan je heel goed helpen!

- Thias (10)

Iets voor jou?

Psychomotorische therapie helpt jou als je...

Benieuwd of ik je kan helpen?

Psychomotorische therapie voor...

individueel

We maken eerst kennis met elkaar. Het is belangrijk dat je je veilig voelt bij mij.

En – misschien wel net zo belangrijk – dat je het leuk vindt om te oefenen in de zaal. Individuele therapie betekent dat je alleen met mij in de zaal bent. Tijdens een individueel traject is de therapie volledig afgestemd op jou en jouw vraag.

‘Hoe jij beweegt is de stille taal waarmee jouw lichaam spreekt’

We doen (sport)activiteiten en spellen. En ondertussen vertel ik jou wat we kunnen leren van deze activiteiten. Ik geef tips hoe je het anders kan doen, we proberen samen uit hoe dit voelt en we ontdekken wat het beste werkt voor jou. En we praten je ouders natuurlijk even bij. Zodat jij alles wat je leert ook thuis kan oefenen.

Ik denk graag mee of een individueel traject bij jouw vraag past.

‘Kinderen zijn de spiegel waarin ouders hun eigen reflectie en groei zien’

groep

In een groep wordt snel zichtbaar hoe jij je beweegt en hoe anderen daarop reageren.

Jouw manier van bewegen in een groep, letterlijk en figuurlijk, geeft waardevolle inzichten. In de groep krijg je direct de kans om nieuwe inzichten en gedrag te oefenen.

Samenwerking vermenigvuldigt groei.

In een groep ben je samen met drie of vier andere kinderen van jouw leeftijd. We oefenen elke week, tien weken lang. Soms vinden jullie dezelfde dingen moeilijk. Het kan ook zijn dat jullie andere dingen willen leren. In een groepje kan je leren van elkaar.

Er start regelmatig een nieuwe groep en bij voldoende aanmelding kan er op korte termijn een nieuwe groep worden gestart.

"Op de foto van dit jaar zie ik een stralend jongentje met zelfvertrouwen"

Ik ben Jody zo ontzettend dankbaar. Er is ons een aantal keer gevraagd: ‘Wat is er met Lucas (6) gebeurd? Het is een heel ander kind!’ Nou, Lucas is bij Jody geweest. Op de klassenfoto van vorig jaar is een verlegen, onzeker en haast onzichtbaar jongetje te zien. Op de foto van dit jaar zie ik een stralend jongentje met zelfvertrouwen. Ik krijg een brok in mijn keel als ik naar deze foto’s kijk.

- Nynke

ouders

Terwijl jij groter groeit, zie en voel ik dat je worstelt.
Je grote gevoelens nemen je over en het wordt donkerder in jou. Als ouder sta ik machteloos, kom ik er niet uit, terwijl mijn hart niets liever wil dan jou weer in je kracht zetten.

Het krijgen van kinderen is een prachtig geschenk, maar laten we eerlijk zijn, het kan ook uitdagingen en onzekerheden met zich meebrengen. Je wilt dat je kind zich goed voelt. Want als je kind gelukkig is, ben jij dat ook. Misschien heb je al veel wegen bewandeld, misschien is de zoektocht pas net begonnen. Worstel niet te lang, ik kijk graag met jullie mee.

Ik ben van mening dat er niet te snel een label aan een kind moet worden gehangen. Gebeurtenissen, de druk in de maatschappij, de snel veranderende wereld, de vele prikkels, drukke agenda’s en eigen uitdagingen beïnvloeden een kind.

Soms zijn eenvoudige handvaten genoeg. En soms is het nodig om wat diepgaander te kijken; zodat je als gezin weer verder kan.

Ik kijk systemisch naar de uitdagingen waar jullie als gezin tegenaan lopen.

Dat wil zeggen dat ik het kind niet op zichzelf staand bekijk, maar als onderdeel van een geheel. Een geheel van de hele leefwereld waarin jouw kind leeft. Het gezin, de familie, de klas en de school. Hoe breder we kijken naar de rol van het kind en de rol van anderen binnen dit systeem, hoe meer inzicht we krijgen in het ontstaan van moeilijke gevoelens en gedrag. Als het helpend is kunnen jullie als gezin bij mij komen oefenen in de zaal. Zo ontdekken we wat er gebeurd als jullie samen bewegen.

Jij, jouw kind en jouw gezin verdienen ontspanning en vertrouwen.

‘De druktemaker wordt pas een leider als hij in zijn kracht wordt gezet. De dromer wordt pas een creator als hij zijn dromen tot leven mag brengen’

school

Het huidige schoolsysteem vraagt veel van een kind.

Kinderen laten steeds vaker zien dat ze zich niet prettig voelen in de klas. Het kan een uitdaging zijn om te achterhalen wat deze gevoelens veroorzaakt. En nog belangrijker, wat een kind nodig heeft.

Therapie op school kan plaatsvinden op school of bij ons in de praktijk. Soms is het fijn om even mee te kijken in de klas en soms is het voldoende om de leerkracht te betrekken bij de geleerde vaardigheden. Zodat de groei ook op school kan plaatsvinden. Samen overleggen we wat nodig is.

Therapie op school helpt:

Ik kijk graag mee wat er nodig is om weer met plezier naar school te gaan. En weer ontspannen thuis te komen.

Wees welkom

Ik hoor graag jouw verhaal.

Twijfel je of psychomotorische therapie jou kan helpen? Neem gerust even contact op, ik denk graag (vrijblijvend) met je mee.